Home Praktische info

Praktische info

Op deze pagina vind je wat praktische info en tips met betrekking tot het bijwonen van een yogales. Heb je nog vragen? Aarzel niet en neem even contact op!

Kleding en benodigdheden

Draag schone en comfortabele kleren, gemaakt van natuurlijke stoffen. Je beoefent yoga op blote voeten (dus sportschoenen zijn niet nodig) en zonder sieraden en horloge. Yogamatten, kussens en yogariemen zijn aanwezig, maar je mag natuurlijk je eigen mat meenemen. Het is ook altijd fijn om een handdoek, warme sokken en een vest en/of sjaal mee te nemen voor de eindontspanning (Savasana).

Yoga en eten

Om problemen met je spijsvertering te voorkomen, wordt aangeraden om 1-2 uur voor de yogales niet (zwaar) te eten. Een helemaal lege maag is ook niet goed, als je erg veel trek hebt kun je het beste iets lichts eten zoals fruit. Geef je lichaam en geest na de les even te tijd om volledig tot rust te komen, daarna is het belangrijk om voldoende te drinken zodat vrijgekomen afvalstoffen goed afgevoerd worden.

Rust

Stilte bevordert innerlijke rust. Schakel daarom altijd je telefoon uit voordat de yogales begint en zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent, bij voorkeur 5-10 minuten voor de les. Op die manier kun je even ‘onthaasten’ en je in alle rust voorbereiden.

Blessures

Laat de docent weten als je last hebt van blessures, pijn of als je een (voor yoga relevante) operatie hebt gehad.

Menstruatie en zwangerschap

Doe het wat rustiger aan tijdens je menstruatie en vermijd omgekeerde houdingen en achteroverbuigingen. Geef dit aan bij de docent zodat zij hier rekening mee kan houden. Hetzelfde geldt bij een zwangerschap.

Luister naar jezelf

Het is jouw yogales en jouw lichaam. Wees niet te hard voor jezelf en probeer jezelf niet in allerlei bochten te wringen. Heb geduld en kijk wat voor jou op dit moment binnen je mogelijkheden ligt. Luister naar je lichaam en ken je grenzen. Respecteer jezelf en blijf geconcentreerd op de essentie van de yogabeoefening: ademen en bewustzijn.