Home Yoga Nidra

Yoga Nidra

Yoga Nidra Arnhem slaapyoga burnout stress yogales

Wat is Yoga Nidra?

‘Nidra’ betekent ‘slaap’ in het Sanskriet, vandaar dat deze vorm van yoga ook wel ‘slaapyoga’ of ‘yoga van de slaap’ genoemd wordt. In tegenstelling tot andere vormen van yoga waarbij je (heel veel of een beetje) in beweging bent, lig je bij Yoga Nidra de hele sessie stil. Het is eigenlijk een vorm van geleide meditatie, waarbij je heerlijk onder een dekentje ligt en je niks hoeft te doen of te kunnen. Door naar mijn stem te luisteren, vertragen je hersengolven en kom je in een staat van bewustzijn tussen slapen en waken in. In deze ‘trance-staat’ worden ervaringen en fragmenten van herinneringen optimaal verwerkt, neemt de spierspanning en stress in je lichaam af en dalen je bloeddruk en hartslag. Je zou het kunnen zien als een soort lange Savasana, maar dan met een zeer helende werking voor je lichaam en geest.

Volledig en diep ontspannen

Yoga Nidra is een manier om tot een volledige, diepe ontspanning te komen. Zowel fysiek, mentaal als emotioneel. Hoewel je misschien denkt dat een avondje Netflixen of een boek lezen op de bank heerlijk ‘ontspannen’ is,  is het voor je hersenen en zenuwstelsel eigenlijk helemaal niet zo ontspannen. Er komen namelijk continu prikkels binnen die verwerkt moeten worden. Dus ondanks dat je fysieke lichaam voor je gevoel uitrust omdat je niet in beweging bent, werken je zintuigen, zenuwstelsel en mind nog steeds op volle toeren door en kom je zo dus niet écht tot rust.

Effecten van Yoga Nidra

Behalve diepe ontspanning, heeft Yoga Nidra ook tot doel om je onderbewustzijn op te schonen van diepgewortelde stress, blokkades en belemmerende gedachten. Na het beoefenen van Yoga Nidra zul je misschien merken dat je beter en dieper slaapt, dat je je helder en verfrist voelt, dat je beter kunt focussen op wat voor jou écht belangrijk is en dat je overall het gevoel hebt meer in balans te zijn en dichterbij jezelf te staan.

yoga nidra aandacht voor jezelf rust ontspanningAndere voordelen:

  • Het heeft een gunstig effect op je nachtrust; betere, rustigere en diepere slaap (er wordt zelfs beweerd dat 1 uur Yoga Nidra gelijk staat aan 4 uur slaap)
  • Kalmeert het zenuwstelsel, helpt je uit de ‘fight of flight’-modus te komen
  • Spierspanning neemt af
  • Het helpt je focus en concentratie te verbeteren
  • Je voelt je uitgerust en ervaart meer rust
  • Je creativiteit en probleemoplossend vermogen nemen toe
  • Immuunsysteem verbetert
  • Heeft een gunstig effect op (te) hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten
  • Je komt meer in contact met jezelf en je intuïtie
  • Kan helpen en verlichten wanneer je klachten op het gebied van angst, depressie, burn-out, PTSS en/of chronische pijn ervaart

Hoe ziet een les eruit?

We beginnen de les met een korte zittende meditatie van 5-10 minuten om even helemaal in het hier en nu te komen, gevold door wat zachte (yin) yogahoudingen om het lichaam alvast wat tot rust te brengen. Daarna kom je liggen op je matje en neem ik je gedurende zo’n 45 minuten mee op ‘yoga Nidra-reis’. Tijdens de Yoga Nidra-sessie worden altijd alle vaste basisstappen doorlopen, maar de manier waarop en de visualisaties waar mee gewerkt wordt zijn steeds anders. Deze vast stappen zijn: bodyscan, ademwerk, visualisaties en het werken met een intentie (Sankalpa).

Je hoeft alleen mijn stem te volgen, terwijl ik aanwijzingen geef en je als vanzelf tot een steeds diepere staat van ontspanning komt. Je hersengolven vertragen naar thèta en delta-frequenties en onder deze omstandigheden ben je in een staat van bewustzijn – tussen waken en slapen in – waarbij het zelfhelend vermogen van je lichaam optimaal is. Je lichaam is in slaaptoestand en volledig ontspannen, maar jij (jou innerlijke bewustzijn) is helder en wakker. This is where the magic happens!

Het fijne van Yoga Nidra – naast alle andere voordelen – is dat iedereen het kan! Je hoeft geen fysieke houdingen aan te nemen, alleen maar te liggen op je mat. Dus iedereen kan meedoen, ongeacht leeftijd, ervaring en fysieke gesteldheid.

Ervaar het zelf ❥

Ik geef 2x per maand vaste Yoga Nidra-sessies in Arnhem:

Maar daarnaast is het ook mogelijk om je eigen Yoga Nidra-sessie te boeken op locatie; op je werk, event of voor een besloten groep. Dus wil je Yoga Nidra zelf ervaren, een plekje in één van mijn lessen reserveren, een eigen sessie boeken of heb je vragen? Stuur me een berichtje via onderstaand contactformulier en ik kom er zo snel mogelijk bij je op terug!